Penduduk gempar dengan kehadiran lubang misteri sedalam 200m, semakin membesar

Penduduk gempar dengan kehadiran lubang misteri sedalam 200m, semakin membesar

Penduduk gempar dengan kehadiran lubang misteri sedalam 200m, semakin membesar. Saintis kini sedang menyiasat penemuan sebuah lubang benam gergasi yang didakwa semakin membesar oleh penduduk tempatan utara negara itu, lapor Unilad.

Lubang misteri bersaiz gergasi itu ditemui di wilayah Atacama, berhampiran lombong tembaga Alcaparrosa dan kini berukuran 25 meter lebar serta 200 meter dalam.

Datuk Bandar, Cristobal Zuniga berkata bahawa pasukannya telah menerima aduan mengenai kemunculan lubang itu pada Sabtu (30 Julai) lalu berhampiran dengan lombong Alcaparrosa.

“Ia masih aktif dan saiznya makin membesar. Itu adalah penemuan yang tidak pernah terjadi dalam komuniti kami sebelum ini,” ujarnya.

Gesa kajian dilakukan
Sementara itu, pegawai wilayah Atacama, Gerardo Tapia dilaporkan telah mengarahkan pihak Geologi Negara dan Perkhidmatan Perlombongan untuk mengkaji punca kemunculan lubang misteri itu.

Para pegawai diarahkan untuk terus memantau keadaan lubang tersebut.

Penduduk gempar dengan kehadiran lubang misteri sedalam 200m, semakin membesar

Pemilik lombong berhampiran lubang gergasi itu memberitahu bahawa segala kerja perlombongan di kawasan tersebut juga telah ditunda.

“Sejurus lubang gergasi dikesan, kawasan perlombongan segera dikosongkan dan pihak berkuasa turut bertugas dalam mengawal selia kawasan tersebut.

“Tiada sebarang kecederaan melibatkan kakitangan, peralatan atau infrastruktur telah dilaporkan.

“Lubang misteri itu kekal stabil sejak dikesan. Syarikat Minera Ojos del Salado sedang menjalankan analisis teknikal dan mengumpul maklumat bagi menentukan punca kejadian,” ujar pemilik lombong.

Walau bagaimanapun, penemuan lubang gergasi itu bukan pertama kali dilaporkan di dunia.

Sebelum ini, para saintis dari beberapa negara lain juga pernah menjumpai lubang gergasi misteri di negara mereka.

Pada bulan Mei lalu, sebuah lubang gergasi yang berisi hutan sedalam 630 kaki telah ditemui oleh para saintis di China.

Lubang gergasi yang ditemui itu dipenuhi dengan pokok dan tumbuhan purba yang tidak pernah ditemui sebelum ini.

Lubang itu telah ditemui di daerah Leye, Guangxi Zhuang China oleh peneroka gua.

Menurut peneroka, mereka menemukan tiga pintu masuk ke dalam gua sepanjang 1,004 kaki dan 492 kaki lebar.

Ketua ekspedisi itu berkata bahawa dia langsung tidak terkejut apabila mengetahui wujudnya spesies tumbuhan dalam gua itu yang tidak pernah ditemui atau diterangkan oleh sains.

Hutan itu dianggarkan memiliki ketinggian setinggi 130 kaki.

George Veni, Pengarah Eksekutif Institusi Penyelidikan Gua dan Karst Negara memberitahu bahawa lubang besar yang ditemui berbeza-beza pada setiap negara adalah disebabkan perbezaan geologi, iklim dan faktor muka bumi.

“Di China, karst yang ditemui sangat menakjubkan dari segi visual dengan saiz lubang yang besar malah memiliki pintu masuk gua dan sebagainya.

“Di bahagian lain di dunia, anda berjalan keluar di karst dan mungkin tidak berasa apa-apa kerana lubang yang ada hanya bersaiz satu atau dua diameter.

“Pintu masuk ke dalam gua mungkin sangat kecil, jadi anda perlu memuatkannya agar dapat menelusuri ke dalamnya,” ujarnya.

BACA:

Budak 10 tahun ada aset RM65.1 juta, apa dia buat?

7 video lucah mirip penyanyi terkenal Malaysia tersebar