Cuti bersalin dapat gaji penuh sampai 5 bulan, warganet ‘jealous’ dengan Dr Amalina

Cuti bersalin dapat gaji penuh sampai 5 bulan, warganet ‘jealous’ dengan Dr Amalina

Cuti bersalin dapat gaji penuh sampai 5 bulan, warganet ‘jealous’ dengan Dr Amalina. Ramai sedia maklum, pakar bedah yang juga merupakan bekas pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Dr. Amalina Bakri sudah pun berada di trimester terakhir kehamilan sulungnya selepas mendirikan rumah tangga dengan Alexander Charles pada 2021.

Boleh dapat cuti bersalin 10 bulan

Selepas memuat naik gambar sambutan ‘baby shower’ bersama rakan-rakannya di England, Amalina turut meluangkan masa membalas soalan-soalan pengikutnya di InstaStory.

Namun, dalam banyak-banyak respon yang dibuat, jawapan berkenaan soalan tentang berapa lama cuti bersalin yang bakal diambil oleh Amalina mendapat perhatian netizen di media sosial.

Jawab Amalina, cuti bersalinnya akan bermula pada minggu yang dijangka akan bersalin malah diberi pilihan untuk menggunakan cuti sehingga setahun namun dia berkemungkinan akan cuti selama 10 bulan.

Cuti bersalin dapat gaji penuh sampai 5 bulan, warganet 'jealous' dengan Dr Amalina

Dapat gaji penuh untuk 5 bulan

Bukan itu saja, Amalina turut menerima soalan berkenaan dengan gaji yang bakal diterima sepanjang cuti bersalin dan jawapannya memang buatkan ramai ternganga.

Saya akan dapat gaji penuh untuk 5 bulan pertama lepas bersalin dari tempat kerja saya dan kemudiannya akan dibayar gaji dari kerajaan.

Perkongsian InstaStory itu ternyata buatkan ramai yang cemburu kerana cuti bersalin di Malaysia hanya diberi selama tiga bulan dan mengatakan bahawa Amalina beruntung kerana boleh mendapatkan cuti yang panjang untuk memberi fokus yang penuh untuk anaknya.

BACA:

3 negeri ini bakal alami cuaca buruk, siap sedia dengan sebarang kemungkinan

Kenaikan kos sara hidup, KWSP bakal benarkan pencarum keluar duit?

Tular berbaju pengantin, Nuha Bahrin dedah perasaan terhadap Naufal